dissabte, 7 de juliol del 2012

Dia 12: De Montlluís a l'estany de la Bullosa (17km)

Montlluís, hora de dinar. El 20 d'agost de l'any passat ens trobàvem en aquest mateix lloc però amb unes intencions totalment oposades a les d'avui. Llavors esperàvem el bus que ens havia de tornar a casa després de sis dies caminant pels cims i valls del Pirineu oriental de Catalunya. Avui no esperem res, avui reprenem el nostre projecte, avui iniciem un recorregut de tres dies que ens ha de permetre travessar el massís del Carlit unint les poblacions de Montlluís (comarca de l'Alta Cerdanya) i l'Ospitalet (departament de l'Arieja), quedant-nos a les portes d'un petit país anomenat Andorra. Fa gairebé un any tot era calor i cansament, avui tot és energia i il·lusió.
_____________________________________________________________________

La logística per tres dies més de Travessa

Camp base: Càmping Robinson, a la població d'Enveitg (Alta Cerdanya). A 8'3 km de Puigcerdà, a 27'5 km de Montlluís i a 19'3 km de l'Ospitalet. 14€ per deixar la furgoneta dues nits i 18'44€ per passar-hi una nit (dues persones). Piscina i Wi-Fi gratuït.

Aproximació a Montlluís des d'Enveitg: 50 minuts amb un bus de la línia 260 (via Bourg-Madame) del Conseil Général (línies i horaris AQUÍ). Segueix vigent la tarifa d'1€ per bitllet!

Retorn a Enveitg des de l'Ospitalet: 25 minuts amb tren  (estacions i horaris AQUÍ). 4€ cada bitllet, que cal comprar a les màquines de l'estació de L'Hospitalet-près-l'Andorre. El destí és l'estació de Latour-de-Carol - Enveitg, a 700 metres del Càmping Robinson.
_____________________________________________________________________

13:50. Entrem a la vila fortificada de Montlluís.
15:00. Després de dinar en el restaurant més econòmic del poble, comencem la dotzena etapa de la nostra Travessa. La ciutadella de Montlluís, una de les dotze fortificacions de Vauban que hi ha a França i que són Patrimoni Mundial de l'UNESCO, és testimoni de les nostres primeres passes.

L'objectiu d'aquesta tarda és arribar a l'estany de la Bullosa, on hem reservat allotjament a l'Auberge du Carlit. Així doncs, ràpidament deixem enrere el paisatge urbanitzat de la capital de l'Alta Cerdanya i comencem a remuntar el curs de les aigües del Tet. Envoltats per una vegetació molt exuberant, que de tant en tant ens deixa veure el riu, anem seguint diversos cartells que indiquen el camí per arribar al Pla de Barrès. Un petit túnel ens permet creuar la carretera D118 sense haver-nos de preocupar del seu incessant trànsit i, minuts després, a l'alçada d'una deixalleria, el soroll d'una presumpta serp fa preocupar la Sílvia i ens veiem obligats a fer una petita volta per poder continuar endavant. Tant de bo tots els problemes a muntanya fossin aquests!

15:50. Arribem sense més dificultats a la preciosa zona de càmping del Pla de Barrès. A partir d'aquest punt ens endinsarem en l'immens bosc comunal de Bolquera, on el mapa i l'altímetre ens seran de gran ajuda per arribar al Pla dels Avellans, uns cinc quilòmetres Tet amunt.
Anem caminant tranquil·lament per una ampla pista d'on surten i arriben diferents itineraris expressament pensats per realitzar amb raquetes de neu. Però avui, ni raquetes ni neu; tan sols un sol que espanta!
Arribats a una nova pista que talla la que veníem seguint fins ara, girem a la dreta per tornar-ho a fer a la següent bifurcació. Més avall, just abans d'arribar a creuar el Tet, agafem a l'esquerra un ample camí que ens conduirà, seguint la remor del riu des de ben a prop, fins al Pla dels Avellans.

Pla dels Avellans, amb uns bons prats a disposició dels ramats bovins.

Just abans d'arribar a l'estació inferior del telecadira dels Avellans, que ens anuncia la proximitat de l'estació hivernal de Font-romeu, fem un gir de 180º i enfilem una pista que en deu minuts ens permet enllaçar amb el GR10 provinent de Bolquera i el coll de la Perxa (ruta habitual de la Transpirinenca, al igual que el camí del coll del Pam). Ara només ens cal no perdre de vista les senyals blanc i vermelles per poder arribar a l'Estany de la Pradella.

18:40. Contrallum a l'estany de la Pradella.
A l'estany de la Pradella abandonem el GR10 (que continua directament cap a l'estany de la Bullosa) i escollim un fantàstic recorregut de tres quarts d'hora (marcat amb pintura groga) que encadena tres petits llacs fins a connectar novament amb el GR a escassos cinc-cents metres de la Bullosa.

19:10. Estany Negre.
19:30. Estany Llarg.
19:45. Estany del Recó.

Minuts abans de les vuit del vespre arribem a les portes de l'Auberge du Carlit (15'10€ nit/persona), situat just al costat de l'enorme presa de la Bullosa. L'home que el regenta ens explica, amb resignació, que un grup d'una vintena de francesos no es va presentar ahir i tampoc va trucar per anul·lar la reserva. És per aquest motiu que aquest matí hem pogut fer la reserva abans de sortir del càmping (uns dies abans ni aquest alberg ni el refugi del Club Alpin Français tenien places lliures per avui), estalviant-nos haver de carregar sacs i aïllants per passar la nit al refugi lliure de l'estany de la Pradella. I és que no som pas de carregar massa pes nosaltres! Ni tampoc d'estirar massa l'esquena al terra!

Les habitacions compartides es troben situades en un edifici aïllat a tan sols unes desenes de metres de l'hotel. Disposem d'una habitació amb capacitat per a vuit persones per a nosaltres sols, així que dormirem igual de bé que l'estiu passat a Ulldeter! Ens dutxem, rentem alguna peça de roba i ens apropem a l'estany per sopar a la fresca. La posta de sol no és neta, però una posta a muntanya sempre té un encant especial. Acabem la nit prenent un te al bar abans d'anar a dormir. Toca descansar, demà ens espera un dia molt llarg!

Estany (artificial) de la Bullosa i  massís del Carlit al fons.
El Puig Peric domina des dels seus 2810 metres d'altura tota la zona de la Bullosa.